De hogere importtaksen komen er als reactie op de royale subsidiestromen van de Chinese overheid voor Chinese autofabrikanten. Die zorgen voor een oneerlijke concurrentie met Europese autofabrikanten. Zo ontving de autofabrikant BYD, de grootste Chinese exporteur van elektrische wagens, jaarlijks 3 tot 4 miljard euro aan subsidies. “Dat is toch duidelijk dat niemand daar tegenop kan”, reageert Europees Parlementslid Johan Van Overtveldt. De importtaksen zouden de opmars van Chinese wagens op de Europese markt moeten stuiten en opnieuw zorgen voor een gelijk speelveld. 

Chinese strategie

Volgens Van Overtveldt hinderen we zo ook de Chinese geopolitieke strategie. “Door de markt van de elektrische wagens in te palmen, wil China beletten dat er in het Westen een dergelijke industrie tot stand komt. Dat kan ons in de toekomst kwetsbaar maken voor Chinese afdreiging en chantage”, waarschuwt hij. “Als we dit laten passeren, zal China dezelfde strategie met zware subsidies ook toepassen in andere sectoren om de Europese industrie onderuit te halen. We moeten hier een rode lijn trekken.” Een krachtige actie zal volgens Van Overtveldt ervoor zorgen dat China aan tafel komt en er een constructieve dialoog kan worden opgestart over de Sino-Europese handelsrelaties.

Onderwerpen